صفحه ورود به حساب کاربری چارپا

شماره همراه شما


رمز عبور



مرا به خاطر بسپار

کد امنیتی عوضش کن!

رمز عبور خود را فراموش کرده ام!

num1

کنترل واق سگ در خانه تنها می ماند و یا با دیدن هر فرد واق میزند چگونه جلوی واق واق کردن سگ را بگیریم

3 سال پیش




شش راه حل برای کنترل پارس کردن سگ

اگر سگ شما تنها می ماند و واق می زند و یا با دیدن افراد و شنیدن هر صدایی واق می زند قابل اصلاح و کنترل می باشد. فقط باید به آرامی با رعایت موارد به سگ بتواندی بفهمانید از این کار خوشتان نمی آید و یا لازم نیست واق بزند.

توجهی به واق واق نکنید

اگر مطمئنید که سگ برای جلب توجه شما واق واق میکند، تا زمانی که واق واقش را قطع نکرده به او توجه نکنید. با سگ صحبت نکنید، به او دست نزنید و حتی نگاهش هم نکنید؛ توجه شما فقط باعث میشود که سر و صدای سگ بیشتر شود. وقتی در نهایت، حتی برای یک نفس تازه کردن هم، ساکت شد، به او تشویقی بدهید.

برای آن که این روش موفقیتآمیز باشد، باید صبور باشد. اگر سگ یک ساعت واق واق کند و در نهایت شما عصبانی شوید و سر او داد بکشید تا ساکت شود، روز بعدی احتمالاً یک ساعت و نیم هاپ هاپ خواهد کرد. سگیاد میگیرد که اگر به اندازه کافی هاپ هاپ کند، به او توجه خواهید کرد.





مثال: واق واق کردن در زمان محدود شدن

  • وقتی که سگتان را در باکس مخصوصش یا در اتاق در بسته قرار میدهید، به او پشت کنید و توجهی نکنید. وقتی واق واق کردنش متوقف شد، برگردید، تشویقش کنید و به او جایزه بدهید. اگر متوجه شد که وقتی ساکت باشد جایزه دریافت میکند، مدت زمان ساکت بودن را برای او بیشتر کنید و بعد به او جایزه بدهید.
  • به یاد داشته باشید که جایزه دادن را با مدت زمان کوتاه آغاز کنید و سپس مدت زمان ساکت بودن او و تشویقی دادن را طولانی تر کنید. با تنوع دادن به زمان ساکت بودن و جایزه دادن به سگ، این کار را به بازی تبدیل کنید. گاهی بعد از 5 ثانیه، سپس 12 ثانیه، بعد 3 ثانیه، سپس 20 ثانیه و ... به او جایزه بدهید.





حساسیت سگتان را نسبت به محرکها از بین ببرید

به مرور سگتان را به هر چیزی که باعث پارس کردن او میشود عادت دهید. کار را با محرکی (چیزی که باعث هاپ هاپ کردن او میشود) شروع کنید که در یک فاصله دور قرار دارد. این محرک باید به اندازهای دور باشد که سگ با دیدن آن هاپ هاپ نکند. به او مقدار زیادی تشویقیهای خوب بدهید. محرک را کمی نزدیکتر بیاورید (ممکن است چند سانتیمتر برای شروع کافی باشد) و به او تشویقی بدهید. هدف از این کار این است که به سگتان یاد بدهید دیدن محرک باعث میشود که به چیزهای خوب، یعنی تشویقی، دست پیدا کند



مثال: واق واق کردن بر سر سگهای دیگر

  • از یکی از دوستانتان که سگ دارد بخواهید که دور از دید یا در فاصلهای دور بایستد که سگتان نتواند برای سگ او واق واق کند. وقتی دوستتان و سگش در دیدرس شما قرار گرفت، شروع به دادن تشویقی به سگتان کنید. به محض این که دوستتان و سگش از دیدتان دور شدند، تشویقی دادن به سگتان را متوقف کنید. این روند را چندین بار تکرار کنید.
  • به یاد داشته باشید که روند کار را نباید خیلی سریع پیش ببرید. ممکن است این کار چند روز یا چند هفته طول بکشد تا سگ بدون هاپ هاپ کردن نسبت به سگ دیگر، توجهش به شما و تشویقی جلب شود.





از سگتان بخواهید که رفتار متناقض دیگری را انجام دهد

وقتی سگتان شروع به واق واق کرد، از او بخواهید کار دیگری انجام دهد که در تضاد با پارس کردن است. به سگتان یاد دهید که به محرکهای پارس کردن به گونهای واکنش نشان دهد که آنها را از واق واق کردن منع میکند، مثلاً در جای خوابش دراز بکشد

مثال: کسی پشت در است

  • تشویقیای را به طرف محل خواب او پرتاب کنید و به او بگویید "برو تو جات". وقتی سگ با اطمینان به طرف محل استراحتش رفت تا تشویقی را بردارد، در حالی که در محل خوابش قرار گرفته، در خانه را باز کنید. اگر از جایش بلند شد، بلافاصله در را ببندید.
  • این کار را تا زمانی که در هنگام باز شدن در، جایش را ترک نکند ادامه دهید. سپس سختی این کار را افزایش دهید و از کسی بخواهید که وقتی سگ در محل استراحتش است، زنگ در را بزند. اگر سگ سر جایش ماند، به او تشویقی بدهید.





سگتان را خسته کنید

حتماً به سگتان هر روز فعالیت بدنی و ذهنی کافی بدهید. سگ خسته، سگ خوبی خواهد بود و احتمال کمی دارد که از روی بیحوصلگی یا عصبانیت واق واق کند. سگ شما با توجه به نژاد، سن و وضعیت سلامتش نیاز دارد تا در طول روز پیادهرویهای طولانی داشته باشد. همچنین بازی دویدن به دنبال توپ و بازی با اسباببازیهای تعاملی برای او ضروری است.





با یک مربی حرفهای سگ مشورت کنید

به تنهایی از این کار بر نیامدید، صبر انجام این کارها نداشتید نا امید نشوید. مربیان سگ از پس این کار بخوبی بر می آیند. حتما وقت یا هزینه برای سگتان بگذارید تا بتوانید با آسایش در کنار انسانها زندگی کنند. اگر معتقدید که سگتان نسبت به افراد غریبه، اعضای خانواده و دیگر سگها با پارس کردن واکنش نشان میدهد، یا اگر نکاتی که در بالا گفته شد موفقیتآمیز نبود، حتماً با یک مربی سگ دارای مدرک حرفهای ارتباط برقرار کنید تا به شما کمک کند. می توانید لیست مربیان تخصصی آموزشی سگ ها را در وبسایت چارپا زیر گروه متخصصین آموزشی در گروه حیوانات اهلی پیدا کنید



اشتراک گذاری:

facebook instagram telegram pinterest

آگهی های ویژه



خواندنی های پر بازدید







X

هر هفته هدایای ویژه، خبرهای ویژه و مشارکت در حمایت از حیوانات بی سرپرست